Med inspiration och råd från BikeDynamics har jag här försökt mig på en egen bikefit.
Höjd på sadel
För att bedöma rätt höjd på sadeln skall man mäta max och min vinkel på benet.Summering
Gör man en sammanlagd bedömning av dessa två mätningar så är jag inom ramarna, möjligen skulle jag sänka sadeln något för att få en något mindre min vinkel och något mindre max vinkel. Ett alternativ är längre vevarmar och något sänkt sadel vilket skulle få samma effekt.
Horisontell position av sadel
Summering
Två mättekniker ger olika svar, så vad gäller? Använder man den sistnämnda metoden så sitter jag rätt, använder man BikeDynamics metod så sitter jag för långt bak... hmm?
Styrets position
Positionen av styret sätts av ramens storlek, styrstammens längd samt styrets höjd.
Summering
Jag har en racing position och sträcker mig lagom mycket, mitt styre sitter rätt! Tilläggas kan att jag så sent som idag sänkte styret max, jag kapade gaffeln lite och har lite kvar att kapa om jag nu inte vill ha möjlighet att höja styret mer...
Viktfördelning
Viktfördelningen är viktig indikator på vart tyngdpunkten ligger. Tyngdpunkten skall ligga strax framför vevaxeln, aldrig bakom. Anledning till att detta är viktigt är för att kraften i tramptaget skall ge cykeln kraft framåt, inte din kropp framåt eller bakåt. Kroppens eventuella förflyttning måste du själv motverka genom att hålla i styret, en onödig ansträngning. Kroppen rörelse uppåt motverkas naturligt av jordens dragningskraft och det faktum att pedalen förflyttas ner åt (och runt) vilket är önskvärt vid cykling. ;)
|
För att optimera detta skall medeltyngdpunkten ligga precis där kraften sätts in, dvs precis när trampan passerat sin högsta punkt, där börjar tramptaget. Se Shimano's bild på kraftfördelningen genom tramptaget. Bild två i diagrammet, där sätts kraften i och avslutas först i bild fyra. Medeltyngdpunkten skall alltså ligger här, mellan navet och pedalen i denna rörelse.
En enkel mätning visade att jag belastar framhjulet med 42 % och bakhjulet med 58 %.
Rekommenderad fördelning skall vara omkring 45/55. Jag har alltså en något för hög belastning på bakhjulet och därmed ligger min medeltyngdpunkt lite för långt bak, frågan är hur långt bak och om den passerat vevaxeln, återstår att reda ut ;)
Slutsatts
Min cykel verkar väldigt bra för min kropp.
Möjligen skall sitsen justeras något framåt för att få bättre vinklar samt en bättre viktfördelning, dessutom skall sadeln möjligen sänkas något för att vi bättre vinklar, men då kommer ryggens vinkel att gå mot touring vilket inte är önskvärt, en alternativ åtgärd är längre vevarmar...
Mycket intressant, det här ska jag prova själv med och se vad jag kommer fram till!
SvaraRaderaHar förvisso gjort "professionell" bikefit en gång i tiden, men det har ändrats en del sedan dess.
Intressant och bra skrivet! Hur mätte du vinklarna? På själva fotona eller hade du en assistent?
SvaraRaderaDet här ska jag prova. Fast efter Vätternrundan
Tack Peter!
RaderaMin fru tog bilderna från avstånd för att få bort det mesta av förvrängningarna med vindvinkellinser. Sedan justerades bilderna i PhotoShop så att hjulen låg horisontellt. Därefter gjordes vinkelmätningarna i Visio.