måndag 30 september 2013

Racerns bakhjul fixat!

Äntligen är bakhjulet igång igen efter kraschen i början på juni.

Först fick jag kolfibern lagad av Innolite, snabbt och bra inför start i Ride of Hope. Väl i gång på etapp ett så levde bakhjulet om och väsnades, jag fick ett utbyteshjul av Shimano-mecken. Han sa att ekerspänningen var den troliga orsaken till oljudet.


Rostigt lager gömmer sig i navet
Väl hemma så lämnade jag in hjulet för åtgärd hos Specialized Concept Store, de spände om alla ekrar och jag gav mig ut på en cykeltur på triathlon-dagen... Ganska snart hade jag oljudet där igen...

Väl tillbaka på Specialized Concept Store så konstaterade mecken att jag fått en pepparkvarn i baknavet - ett eller flera lager är slut konstaterade han ganska omgående... Knepigt att tidigare experter inte insett detta konstaterade jag...

Jag bad honom att montera isär navet för att se hur det låg till, där såg vi att ett av lagren var rostangripen... se bilden till höger.
Ah, nu har vi i alla fall hittat den troliga orsaken, sagt och gjort så lät jag honom byta alla fyra lager när vi väl hade det hela isär...

Alla fyra lager i navet utbytta av
Specialized Concept Store
Kvällens testtur var som att cykla på en ny cykel - wow! Nu vill jag inte byta cykel längre!
Låt våren och sommaren komma så vi får ut och cykla tillsammans!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar