lördag 30 juni 2012

Bröstsim eller crawl på Vansbro?


Idag simmade jag sammansatt crawl (som min simlärare Nalle skulle kallat det) i nästan 360 meter till och från en liten kobbe/ö på ca 10 minuter. En tur som motsvarar ett tempo på lite knappt 3 min per 100 meter. Vägen ut till ön var riktigt jobbig, jag fick slut på luft och jag fick stanna var ett par tillfällen… vägen tillbaka gick betydligt smidigare, jag andades oftare och försökte simma med lägre frekvens, här fick jag in en känsla av att jag skulle klara lite längre distanser...

Stranden jag simmade ut ifrån...

Tretakts blev tvåtakts andning


 Jag klarade inte att hålla tretakt hela tiden, jag fick gå över till tvåtakt för att inte få slut på luft… behöver mina små muskler verkligen så mycket syre eller andas jag ut för mycket eller vad är fel?

2:46 minuters tempo


Är 2:46 minuters tempo bra? Nej, tidigare år har jag simmat Vansbro med bröstsim på 63 till 67 min, vilket motsvarar ett tempo på ca 2:10… phu men den insikten så fick jag lust att lägga ner crawlen… kan det verkligen gå så långsamt att crawla när man är nybörjare? Kan det möjligen vara Vanåns medström som hjälper till så mycket? 

Bröstsim eller crawl


Frågan är relevant. Med tanke på att det bara är en dryg vecka kvar, så lär jag inte hinna få upp farten på crawlen. Skall jag vara säker på att klara mig på under 70 minuter så lär det bli bröstsim även i år... men det kännas som ett nederlag... jag kanske skall prova crawla lite... varför inte? om jag inte klara Vansbro på "bra tid", då får jag antingen springa snabbare åp Lidingö för att klara sub20 eller så får jag ta sub20 nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar