måndag 12 maj 2014

Skandisloppet

Skandisloppet 2014
UPPDATERING PÅGÅR...

Skandisloppet avklarat
- med bravur!


Dagen började inte så bra, jag sov i vårt gästrum för att inte störa familjen vid den tidiga avfärden. Sängarna i gästrummet brukar normalt upplevas som bekväma men inte denna natt. Mitt ryggskott "kom tillbaka" och jag hade väldiga besvär att vända  och resa mig från sängen när klockan berättade att det var dags att stiga upp (kl 4:30) ... jag övervägde länge att kasta in handduken men insåg att det skulle sätta mina kompisar i en svår situation då de skulle åka med mig till Uppsala... jag beslöt mig för att kämpa vidare, cykling är tämligen snäll mot ryggen...

Inför start

Väl på plats efter en kall och tidig tidig morgon så var vi redo för start. Vi möttes av nyheten att vi inte längre skulle starta först utan att detta gäng "elit" skulle starta innan oss, vår start blev därför skjuten 3 min till 08:03 men att vi dessutom skulle få MC-eskort!! Vilken lyx!

Uppsala - Sigtuna

Loppet startade snabbare än planerat, MC'n körde fortare än vad vi tänkt men det var ingen som protesterade. När vi närmade oss Sigtuna kom regnet, ett regn som alla prognoser hade missat... både SMHI, YR och Klart har inget regn i sina prognoser... brrr...

Snittfarten till Sigtuna blev dryga 36 km/h, tanken var att denna sträcka skulle bli den lugnaste... men det blev tvärt om...

Sigtuna - Järlåsa

Kort efter Sigtuna gjorde vi ett kort stopp för att lätta på trycket och jag passade på att sträcka på ryggen... den behövdes vecklas ut... Strax därefter upphörde regnet och kläderna började sakta men säkert att torka upp och tårna börjar återfå värmen...

Vid Järlåsa hade vi vårt enda riktiga stopp. Vi stannade för att fylla vätska och energi.

Snittfarten på delsträcka två blev dryga 34 km/h, den som var tänkt att vara den snabbaste sträckan, en bit över 37 km/h var planen...

Järlåsa - Uppsala

Efter Järlåsa skulle tempot höjas, vi fick veta att tempot mellan Sigtuna och Järlåsa inte varit riktigt så bra som det var tänkt så Järlåsa - Uppsala fick inte blir den "lugna" sträcka det var tänkt... utan nu var det höjt tempo som gällde. Christer pushade och coachade bra, en riktigt bra, stark och trevlig cyklist!

Väl i mål visade det sig att sista sträckan blev den långsammaste, nämligen  33,7 km/h, även det långt under plan...

Summerat

En av de få bilder jag fastnat på. Jag har 29 på magen.
Personligen blev loppet lyckat, det var för mig ett test av mig själv, var jag i tillräckligt bra form jämfört mina lagkamrater, min slutsats, jag är i minst lika bra form som de andra, det finns några som är riktigt starka, de kan jag inte jämföra mig med men på det hela tagen så verkar det bra!

Laget då, jo, det fungerar i stort bra, så länge det är lättåkt och inte för hög fart. Blir det knixigt så blir det lätt ryckigt och då har vi svårt att hantera det på ett bra sätt. Skall vi dessutom åka med hög intensitet så blir det värre. Mot slutet, när många av oss var trötta och vi skulle höga farten blev resultatet genast ryckig rotation och vi fick slita. Nu måste jag dock säga, trotts detta är detta den bästa grupp jag cyklat med. Andra grupper har varit långt sämre på det jag beskriver, inget av detta är enkelt, speciellt inte när man är en så stor grupp som vi är, 30+ cyklister.

Så summerat, väl godkänt! Vätternrundan som är huvudmålet är lättåkt och där tror jag "tåget" får mer utväxling för den kraft vi besitter och därmed kommer det att gå snabbare!

Resultat

Diplom


Teknisk data från loppet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar