lördag 11 augusti 2012

Cykelvasan 2012

Cykelvasan 2012

Eufori

Mitt första MTB-lopp är precis avklarat. Känslan av att komma till Mora och målet var än en gång en euforiskt upplevelse. Dessa tillfällen, om än mycket få, är en av anledningarna till att jag antar dessa utmaningar. Jag kommer t.ex. ihåg min första målgång i Vasaloppet och Vätternrundan. De var så fyllda av eufori att jag inte kunde låta bli att anmäla mig till nästa års upplaga.







In action mellan Evertsberg och Oxberg.
Bilden tagen av Christian Rosendal

Mitt första MTB-lopp





Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Jag har cyklat en del racer så cykling vet jag en hel del om. Hur mycket jag tål, hur jag spar energi, hur jag lägger upp en lång cykling på bästa sätt och vad jag kan förvänta mig för resultat... Men MTB, vad kan jag förvänta mig då? Ingen aning...

I jämförelse med andra "racercyklister", som även cyklar MTB, visade det sig att dessa cyklar Cykelvasan ca 5-8 km/h långrsammare än på landsvägen... Det visade sig stämma även för mig.







Första delen och "fartsträckorna"






Starten i Cykelvasan
Väl i gång efter starten kom en lång uppförsbacke. Många stod på rätt bra, lite för bra tyckte jag... Antingen är dessa ett gäng amatörer som kommer att krokna strax eller så är det ena riktiga bergsgetter... Hur skall jag veta, skall jag hänga med eller falla av och hushålla med krafterna? Jag hängde med. Den första delen (bortsett från nyss nämnd backe) var rätt platt, mycket grusväg och relativt snabb åkning. Jag snittade nästan 30 km/h och lyckades få till en liten rulle, speciellt med en kille som jag kom att hänga med. Vi kom överens om att hjälpas åt, vilket fungerade bra. Det var idel omkörningar och "håll till höger" och tvära inbromsningar när det inte gick att köra om.

På de få asfaltssträckorna gick jag ofta upp och drog upp tempot. Inte sällan till 40-50 km/h. Det går att åka snabbt med MTB också märkte jag, även om det känns som att ruska fart i en gamal svampig Amazon... ;)

Tekniska delarna

Någonstans på vägen
mellan Sälen och Mora
När första "fartsträckan" var avklarad kom vi in i en mer avancerad terräng i skogen. Här hade jag stora svårigheter att hänga med min nya kompis. Han fick 30-100 meters lucka vid minsta terrängparti. Efter att han väntat in mig två gånger fick jag fråga honom om MTB var hans gren. Han berättade att han tävlade lite MTB och att hans son var elitsatsande i långloppskuppen... Ajdå tänkte jag, då har jag ingen chans... Jag sa till honom: "Kör du, du behöver inte vänta in mig efter terrängpartierna". Han sa att det är skönt att få andas i bland... så vi körde tillsammans en bit till sedan drog han...

I de tekniska partierna hade jag stora svårigheter att hålla fart, jag tyckte det var svårt helt enkelt. Till trots så låg jag i vänterspår hela tiden.


Tredje delen - "slutet"

Efter den tekniska delen började jag få krampkänningar, både i höger och vänster lår. Jag antog att jag fått i mig för lite vätska. Jag försökte dricka mer. Jag hade vid denna punkt inte fått i mig mer än högst en halv liter vätska.

Det började kännas tungt och jag hade svårt att hålla fart. Jag önskade mig hela tiden lätt och därmed snabba partier. Där kände jag att jag kunde få utväxling på min ansträngning.



Mat och energi

Jag tog med mig två stora (7 dl) flaskor med sportdryck. Två Gainomax Energy Bar och ett antal hemmagjorda Runekakor i form av små bollar i ramväskan. Efter ca 30 km var banan så skumpig att jag förlorade en av mina flaskor! Vi den näst sista kontrollen gjorde jag mitt första stopp för att fylla min enda flaska.

I mål visade det sig att jag druckit en och en halv flaska med sportdryck, en Gainomax Energy Bar samt ätit fem runekaksbollar.

Resultat och summering

Efter målgång hade jag ingen aning om hur lång tid jag hade förbrukat mellan Sälen och Mora. Jag knappade fram tiden på GPS'en och blev positivt förvånad - under fyra timmar med mariginal!

MTB är svårt och mitt bestående intryck efter loppet är att MTB är svårt. Hjärnan går på högtryck hela tiden. Det gäller att vara med och vara snabb till beslut. Det tål att övas på till nästa MTB-lopp!

Offiell data från Vasaloppet

Evenemang
EvenemangCykelVasan 90km (Motion)
År2012

Person
NamnHermansson, Tomas (SWE)
KlubbAXA Sports Club
KlasserH40
Startnummer6314
Startgrupp90-M-10:25-19
Resultat
Plac.930
Placering (Klass)223
Plac. (Totalt)952
Totaltid03:43:31

Mellantider
SplitKlockanTidSträcktidmin/ kmkm/hPlac.
Mångsbodarna11:14:2200:49:1549:1502:0429.24814
Evertsberg12:25:1302:00:0601:10:5102:4422.02984
Hökberg13:23:5802:58:5158:4502:1626.55852
Eldris13:48:2103:23:1324:2202:2724.62883
Mål14:08:3903:43:3120:1802:1626.60930

Teknisk data om loppet



Film från Vasaloppet 2012







1 kommentar: