måndag 14 januari 2013

Fettmätning

Jag fick möjligheten att göra en s.k. fettmätning på Eriksdalsbadet den 14 januari 2013. Sagt och gjort jag åkte dit och lät min kropp mätas.

BMI - Body Mass Index

WHO's sätt att se om vår vikt är hälsosam eller inte

Viktklasser
BMI
Undervikt
mindre än 18,5
Normalvikt
18,5–24,9
Övervikt
25,00–29,9
Fetma grad 1
30,0-34,9
Fetma grad 2
35,0-39,9
Fetma grad 3
mer än 40

Mitt BMI är således inom ramen för normalvikt...

Mer information:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

BMR - Basal Metabolic Rate

Min kropp gör alltså av med 2172 kcal i viloläge, alltså hela frukosten och ofta även lunchen går åt till bara detta... sedan tillkommer aktiviteterna som att gå, prata, träna... på ett vanligt träninspass gör jag av med ca 1000 kcal vilket skulle innebära att jag måste äta ytterliggare ett mål mat om dagen... det hela känns lite orealistiskt... eller är det så att förbrukningen enligt min Garmin 910XT är en smula överdriven?

Mer information om BMR finns att läsa här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Basal_Metabolic_Rate

Fat %

Resultat av mätning ser ni till höger. Min kropp innehåller alltså 15,5 kg fett eller 17%. Helt enligt rekommendationerna som ges här, 11-22%. Väl värt att notera är att jag inte på något sätt är undernärd eller så, jag ligger i den övre halvan av rekommenderat spann, jag kan således minska fettmängden något utan problem.

FFM - Fat Free Mass

Utan fett väger jag 75,6 kg, vikten på allt annat alltså, så som ben, muskler, vatten osv.

TBW - Total Body Water

Min kropp består av 55,6 kg vatten... eller 61%. Rekommenderad vatten mängd är 50-65% för män (45-60% för kvinnor).

Target BF% - Target Body Fat %

25% eller 25,2 kg, rekommenderad vikt 100,8 kg, en ökning med 9,7 kg! hmm...

Impedance, Segment analysis

Jag har mer muskler och fett i höger ben medans jag har mer muskler och fett i vänser arm...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar