torsdag 14 augusti 2014

Fotanalys hos Asics

Asics - your personal foot analysis
Idag besökte jag Asics på Hamngatan för att få mina fötter undersökta inför ett eventuellt införskaffande av lättviktsskor... jag har funderat på detta en längre tid men avstått då jag överpronerar och lättviktsskor ofta inte har något särskilt bra stöd...

Väl på plats, med mina gamla skor, Asics Gel Foundation 10, i påsen, blev jag professionellt mottagen och jag blev hänvisad in i deras testrum. Det hela började med en scanning av mina fötter. De kallade detta för "static foot id".


Asics Static Foot ID
Mina fötter är 291 mm (vänster) respektive 290 mm (höger) långa, nästan lika långa med andra ord, vilket är bra. Mina fötter är breda vilket jag har misstänkt redan innan, 291 mm (vänster) och 297 mm (höger) i omkrets. Jag har högt fotvalv och mina hälar lutar 4.1 (vänster) respektive 3.3 (höger) vilket visade sig i nästa test.





Asics Dynamic Foot ID
Med testskor på löpbanden visade det sig att jag överpronerar. Enligt testledaren har mina nuvarande skor ett lite för bra stöd, jag behöver inte så mycket stöd berättade han. Jag ligger inom "normal" pronation enligt honom.

Efter detta test fick jag provspringa Asics Gel Keyano 20 (T3N3N 2E) och de fungerade mycket bra. Jag testade utan "min" formgjutna sula och det gick lika bra, ingen skillnad!

Vi testade med lättviktsskor, Asics Gel DS Trainer 19 (T405N), utan min sula och sedan med, ingen skillnad... !

Jag springer alltså lika bra i normala lättviktsskor - som i mina superstabila Asics Gel Foundation 10 med formgjuten sula!

Det hela slutade med att jag beställde ett par Asics Gel DS Trainer 19 (T405N).





Asics Gel DS Trainer 19





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar