torsdag 14 augusti 2014

Ride of Hope 2014



Stolt
Ride of Hope är ett cykellopp lika mycket för själen som för hjärtat som Billy brukar säga. Billy Ydefjäll är projektledare och drivkraften bakom Ride of Hope inom Barncancerfonden.

Varje år drabbas cirka 300 familjer i Sverige av det ofattbara; ett barn får en cancerdiagnos. Barncancerfonden arbetar för att underlätta livet för de här familjerna.

Ride of Hope är ett av Barncancerfondens årliga evenemang sedan starten 2008 och drar nu in ca 2 miljoner kronor till Barncancerfonden.


Gary Fleming och jag
Iniativtagare till Ride of Hope och Ride of Hope Europe är Gary Fleming. Gary kom till Billy med idén om att cykla från Malmö till Stockholm för att samla in pengar... Gary, Alex och Billy testcyklade - det gick! sedan var loppet ett faktum!

Billy Ydefjäll och jag
Numera hittar man Ride of Hope även i andra cykelsammanhang. I 2012 års upplaga av Vätternrundan cyklade flera startgrupper för Barncancerfonden och en av startgrupperna, med cykelproffset Magnus Bäckstedt i täten, satte nytt fartrekord genom att ta sig runt på 6 timmar och 37 minuter.

Kopplingen mellan motion och välgörenhet är angelägen för oss alla, därför att den förenar nytta med nöje och skapar publicitet för kampen mot barncancer.

Ride of Hope präglas av ett stort engagemang och mycket känsla och är ett lopp där deltagarna cyklar lika mycket med hjärtat som med benen. Just detta faktum att gruppen håller ihop är kännetecknande och en viktig faktor i Ride of Hopes framgångar.

Ride of Hope Umeå - Stockholm

Ride of Hope startar i Umeå måndagen den 4 augusti och har målgång på söndag den 10 augusti i Stockholm. Den sammanlagda sträckan under dessa 7 dagar är cirka 1000 km.

Årets lopp började med en bilfärd från Stockholm upp till Umeå... jag fick se en stor del av E4'an den helgen... phu vad långt det var upp till Umeå... och jag skall cykla hem igen?!

Väl på plats infann sig Ride of Hope-leendet, som jag saknat det - sedan förra året... vilket härligt gäng det här är, flera kända ansikten från förra året och många nya. Ride of Hope engagerar verkligen många och många återkommer år efter år, verkligen skoj!

Patrik filmade hela sträckan, se den här (den gör sig bäst i HD-kvalité);


Umeå - Örnsköldsvik

Umeå - Örnsköldsvik




Hela norrlandsgänget uppställt utanför Scandic Örnsköldsvik


Vi som cyklade tillsammans sträckan Umeå till Örnsköldsvik


Umeå - Örnsköldsvik
Jag ansträngde mig rätt ordentligt på denna
sträcka, hela 10% eller 23 min i zon 4

Örnsköldsvik - Härnösand

Örnsköldsvik - Härnösand
Vårt gäng kämpar på uppför i stekande värme...

Gänget vid depåstoppet

Gänget efter målgång

Selfie med fin bakgrund och kung Samuel i svart/gult/vitt i kanten




Örnsköldsvik - Härnösand
Hög anstränging, högre än dagen innan,
hela 16% i tröskelzonen



Härnösand - Hudiksvall


Härnösand - Hudiksvall


Gänget på en bro precis innan stigningen upp mot Hassela

Jag vilar efter stigningen upp till Hassela


Härnösand - Hudiksvall
En tredje dag med högansträning, 15% i tröskelzonen.
Hasselastigningen syns tydligt i Tempo-zonen... klart den jobbigaste dagen

Hudiksvall - Gävle

Hudiksvall - Gävle
Gänget efter målgång

Hudiksvall - Gävle
Lättaste dagen, klar majoritet i zon 1 och 2

Gävle - Västerås

Gävle - Västerås
Gänget någonstans på vägen...

Gävle - Västerås
Hög medelhastighet säger inte allt, denna dag hade vi
det högsta snittet men samtidigt en lättcykling

Västerås - Uppsala

Västerås - Uppsala
Gänget som cyklade Västerås - Uppsala,
dagen till ära hade vi flera gäståkare, däribland Mats
som jag cyklade RoH med förra året

Västerås - Uppsala
En lättsam cykling, klar majoritet i zon 1

Uppsala - Stockholm

Uppsala - Stockholm
Gänget som cyklade sista sträckan, förstärkt med Försvarets Sport Klubb.
Däribland Anders som jag cyklade stora delar av förra årets Ride of Hope med, skoj!

Stolt efter att ha cyklat i mål i årets viktigaste lopp!


Uppsala - Stockholm
Den lättsammanste dagen på hela Ride of Hope, hela 78% i zon 1

Länkar till mer data från Strava











Slutligen, stort tack till min arbetsgivare Nordea som gjort mitt deltagande möjlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar