tisdag 10 juni 2014

Siljan Runt 2014, racereport

Vi klarade vårt mål om att cykla de 16 milen under fyra timmar och tio minuter, sub 4:10!


Team Swedbank Sub 8 in action
Loppet började redan kvällen innan med preracedinner med lasagne och tårta till Davids ära!

Christer attangerade teater för att förevisa och öva på motorbytet på dansgolvet i bygdelokalen där vi hade samlingen. 

Under middagen meddelades målet med Siljan Runt och målsättningen om att gå för sub 4:10, jag hade hoppats på sub 4 men insåg att det skulle bli för kostsamt, vi skulle tappa för många inkl. stor risk för mig själv då det skulle innebära att vi skulle behöva göra allt rätt. Ett mål, speciellt för Crippa, var att ta hans pappasrekord...

Gruppen med mig som för.
Väl på startlinjen med Crippas pappa vid startlinjen. Vi startade som grupp 3 vid 7-tiden. Vägarna var blöta och det hela började lite kallt och blött, många av oss hade nog litat lite för mycket på #SMHI som inte hade något regn i sin prognos förrän efter lunch då vi borde vara i mål.

Loppet satte igång i relativt hög fart från start, vi var i #Mora på nolltid, där gjorde vi vårt första motorbyte för att styra norrut mot #Orsa. 

När vi cyklat runt Orsasjön var vi tillbaka i Mora och där lyckades vi köra fel i rondellen, vi svängde höger där vi skulle åkt rakt fram...

Vägarna söder ut blev bättre och bättre då de började torka upp, tyvärr var beläggningen bristfälligt långa pariter. Strax efter #Nusnäs gjorde vi vår första och enda kisstopp som var planerat till 90 sekunder - vi klarade det med flera sekunders mariginal!

Kring #Rättvik körde vår motor för hårt, vi tappade fler och fler, när vi endast var 6 cyklister som drog insåg vår ledare Danne att det var för hårt och kallade på förstärkning - som kom! Här var första gången mina lår skrek! De hade helt enkelt fått för mycket mjölksyra...

Turen över #Tällberg, #Hjortnäs, #Leksand var ren njutning, suvuränt landskap och miljö!

I Leksand blev det lite oroligt i gruppen i samband med biltrafik, vi grupperade om till en motor innehållande de starkaste.

I storbacken #Siljansnäs skrek mina lår för andra gången, lägg av! Sluta nu! - jag lyssnade på min kropp och gick bak och drack, åt och vilade. Jag gick upp i motorn lite nu och då och avslutade med att ge mitt sista de sista kilometrarna in i mål.

Vi klarade båda målen, sub 4:10 och Crippa möttes av sin far som stod och kollade på klockan och sa att vi hade en minut kvar, Crippa slog satte familjerekordet alltså!

Vi gick i mål på 4:07 (officiell tid).

 
 
Tomas Olsson, en rosa dalahäst och jag
















Garmin Connect



Strava


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar