onsdag 11 juni 2014

Träningspass på cykel

Tidspressar-klassiker

En 20-60min lång runda som man kör på tid, och försöker pressa under hela cykelsäsongen, är ett gammalt hederligt och beprövat pass

Backe och spinn

  • 5 - 15 min uppvärmning
  • 3 - 6 x 1 min (4 min vila) riktigt hårt med tung växel uppför en backe
  • 3 - 6 x 1 min (4 min vila) högsta kadens du kan hålla med bra trampteknik
  • 5 - 15 min ”avrullning”

All-round-toppning

  • 5 - 15 min uppvärmning
  • 5 - 15 min runt tröskel
  • 3 - 6 x 30 sekunder (4:30 min vila) all-out sprint
  • 5 - 15 min runt tröskel
  • 5 - 15 min ”avrullning”

Naturlig backe eller fart

Oavsett om man vill förbättra sig uppför eller på platten så är ett bra pass att köra naturliga intervaller på en kuperad bana där man antingen kör hårt på de lättåkta partierna och lugnt i backarna eller vice versa

Bålstyrka på cykeln

Blir bålstyrkan ofta lidande under sommaren är ett bra sätt att få in det i träning att köra 10min bålstyrka (1 set med 3-5 övningar) en eller ett par gånger under minst ett cykelpass varje vecka.

I ToppFysik's e-bok ”Styrketräning för cyklister” finns förslag på bra övningar.

Källa: ToppFysik