lördag 14 juli 2012

Nu börjar träningen inför Lidingöloppet på allvar

Klassikern sub20 är fortfarande inom räckhåll om jag klarar av Lidingöloppet under 2h 45m, en fart på beskedliga 5:30 krävs således. Farten känns klart inom räckhåll kan tyckas, jag springer 10K på under 4:30, en halvmara på under 5:00 så varför inte detta lopp på 5:30?

På de tre senaste loppen har jag inte lyckats komma under 6:00 !!! Varför? Jag har alla tre gånger drabbats av smärta i höger knä varför de 10 sista alltid gått i snigelfart, t.o.m. i gångfart...

Jag hittade en orsak till mina problem förra året, jag pronerar och bytte skor vilket var en klar förbättring.

Nästa förbättring måste bli träningen, då speciellt distansträningen. Jag är uppenbarligen bra på kortare distanser men kollapsar på de längre. Hur gör man då?

Träningsprogram

Mitt försök är att träna enligt ett träningsprogram. Jag hittade och valde Running Swedens program för LL 2:45. Tyvärr är jag lite sent in i programmet men vad skall man göra, det är bara att hoppa in... sagt och gjort efter Vättern och nu senast Vansbro så gäller löpträningen, jag hoppas igång direkt med ett distanspass enligt schemat:

Disatanspasset skulle ske i pulszon 3 (70 - 79% av max) eller i 6:20  -6:45 tempo. Jag försökte, men det gick inte, det känns så onaturligt att springa så sakta för mig, jag kunde bara inte... det helt slutade med att jag snittade 5:14, alltså betydligt snabbare än målet för loppet.

Den senaste delen av detta distanspass var dock mycket trögt, låren ömmade, synen svajjade... jag började misstänka vattenbrist men fortsatte, jag hade bara några kilometer kvar...

Först passet avklarat och avslutades med en Gainomax Recovery.


Träningsvärk

Dagen efter, ajaj, låren var så ömma, så ömma, jag kunde knappt gå i trappor utan att åjja mig... faktiskt samma sak dagen efter, så totalt två dygns träningsvärk efter ett löppass... det var länge sedan...

Skadad stortå

Jag fick hoppa över nästa intervallpass, dock av en annan anledning... skadad stortå. I samband med bastubandande och tillhörande badande sparkade jag höger stortå i en sten, skinnet sprack... ajaj... såret varar och ömmar, ingen löpning möjlig än på ett par dagar... illa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar