torsdag 26 juli 2012

Schlatter?

Efter senaste intervallträningen har jag haft ont i höger knä, precis under knäskålen när knät belastats bakåt, t.ex. när man tar långa steg i en trapp eller springer långa steg i en uppförsbacke. Jag googlade lite på det hela och enligt Idrottsskadeguiden så passar min beskrivning in på schlatter.

Schlatter

Symtom
Smärtor på framsidan av knäet strax under knäskålen.
Gör främst ont under belastning. T.ex. olika sorters hopp eller löpning.
Vanlig bland spring- och spänstidrotter som friidrott, fotboll, innebandy och volleyboll.
Typisk skada bland växande pojkar och flickor.

Symtomen passar in på mig, enligt deras råd;

Det är helt ofarligt att fortsätta träna med schlatter trots att det gör ont.

Ah, då är det bara att fortsätta att träna, sagt och gjort jag knappade in dagens intervallpass och förde över det till klockan;

CRS Lö träning: 15min uppjogg sen 20min i (C fart), 2km lätt – sen 20min i (C fart), 10min nedjogg

Väl ute och igång bestämde jag mig för att testa nya vägar, vägar jag inte sprungit tidigare... mot Bagarmossen och Skarpnäck! Väl genom ett större hyreshusområde hamnade jag i skogen... efter en stund stod det Hellasgården på en skylt... precis i samma stund pep min klocka och sa att det är dags för första intervallpasset... 4:30 eller snabbare i 20 minuter... på en stig mot Hellasgården! Stigen var krokigt och gick upp och ner, fint som snus men näst intill omöjligt att hålla avsett tempo... attans, där röt mitt tempopass... jaja, träning är träning, nu blev det "bättre" träning, så här blev resultatet;




Summering

Passet är avklarat men jag lyckades inte hålla avsedd fart i de två intervallpassen i terrängen. Detta var en av det jobbigare passen i år, men mycket fint och trevligt i övrigt. Skogen visade sin bästa sida, solen sken!

Passet avslutades med Gainomax Recovery Long Distance samt en Gainomax Protein Bar.