söndag 16 september 2012

Stockholm Halvmarathon 2012, nytt pers!

Stockholm Halvmarathon 2012
Efter att ha varit inbillad sjuk, eller i alla fall nästan... eller inte alls... jag vet inte... :| Kroppen fungerade dock bra när det väl gällde!

Strava noterade fyra personliga rekord under detta lopp.
  • PR Half-Marathon 1h 39m (4:42)
  • PR 20 km 1h 33m (4:41)
  • PR 10 miles 1h 15m (4:40)
  • PR 15 km 1h 10m (4:40)
Den officiella tiden blev 1h 40m 34s vilket är nytt personligt rekord för ett halvt marathon!

Inför loppet, panik!

En timme innan start började jag byta om, tittade på startbeviset och där står, nummerlapp hämtas ut fram till kl 15:00. Senare utlämning inte möjlig... klockan var då ca 15:10... attans! Missar jag loppet p.g.a. slarv? Jag ringer och frågar om det är möjligt att hämta ut ändå, de säger om du är snabb, vi håller på att plocka ihop....

All sista minuten planering, uppladdning etc fick läggas åt sidan, nu var det bara att hoppa upp på cykeln och försöka hinna till Kungsträdgården innan de hunnit packa ihop... gosh! jag gjorde nog halva maran på cykel, jag han och jag fick min nummerlapp/chip! phu!

Start och Vasastan

Starten gick odramatiskt tillväga, lite trångt men tempot var helt i min smak. Jag stod i rätt startled kan man konstatera, startled B.

Inga konstigheter på första delen, jag försökte hålla igen och inte springa för fort som i Göteborg, klockan pep till varje kilometer med tider runt 4:30 vilket var lite högre än vad jag hade tänkt mig, jag siktade på 4:40 i snitt.

Torsgatan, runt Vasaparken, Dalagatan gick bra, jag höll ett ok tempo i mina gamla hemkvarter, det var trevligt att vara hemma igen :)

Kungsholmen

Strax inför vändingen söderut så beslutade jag mig för att ta en mugg med sportdryck, jag svettades rätt kraftigt så jag var lite orolig för att ha förlorat för mycket vätska... men strax efter att jag tagit två klunkar dryck fick jag magknip, ajaj, jag sprang med magknip i flera kilometrar. Det gick sakta över och tänkte på alla råd om att testa sportdryck under träning innan lopp... jag vet inte vad de hade för sportdryck under detta lopp...

Gamla Stan

Stockholms Slott
Precis när vi kom upp runt slottet hör jag speakern prata om att vi väntar in Haben Idris (Hässelby IK) på upploppet som vinnare. Strax därefter mötte jag honom och kunde inte låta bli att applådera till segern! Själv hade jag 7-8 km kvar...

Södermalm

Precis efter Slussen kom vi upp på en tillfällig bro, där fick jag helt stumma ben, ajaj tänkte jag, vad hände nu? Sedan kom jag på, detta fick jag förra gången också, det måste vara bron... väl efter bron och på Södermälarstrand var den känslan helt borta. :)

Strax innan vändningen mot Tantorlunden tog jag mig en andra mugg, denna gång med vatten, vatten kan väl inte vara så farligt tänkte jag, men ajaj, jag fick magknip igen! Det gick dock ganska snabbt över...

 

Gamla Stan och målgång

Sträckan ner över slussen och på skeppsbron gick av bra farten, jag försökte få upp farten och se om jag hade några krafter kvar, tyvärr hade jag hållkänningar, men lyckades ändå hålla 4 minuters tempo på upploppet. När jag såg målet och klockan 1:44:40 (eller något liknande), tänkte jag, jag startade 5 minuter efter täten, jag har alltså chans att springa under 1:40! men klockan tickade lite för snabbt, jag lyckades inte ta mig i mål tillräckligt snabbt de sista hundra... egen tidtagning sa strax över 1:40... attans tänkte jag men ändå glad för nytt personligt rekord på halvmaradistansen. :)

Officiell data om loppet

Person
NamnTomas Hermansson (SWE)
Förening/Ort/LandNordea
Startnummer4746
KönMän
LänStockholms län
Född.71
Totalt
Placering2016
Placering (Åldersklass)435
Totaltid (Netto)1.40.34
Totaltid (Brutto)1.40.57
Genomsnittsfart04.46 min/km
Mellantider
SplitTidSträcktidmin/kmkm/hPlac.
5K0.23.0323.0304.3713.021965
10K0.47.4224.3904.5612.172173
15K1.11.0523.2304.4112.832091
20K1.35.3824.3304.5512.222023
Sluttid1.40.3404.5604.3013.372016

Strava om loppet




1 kommentar: