lördag 24 augusti 2013

Midnattsloppet Göteborg 2013


Sub 45 på nya banan, upp och runt Masthuggskyrkan!

Laddningen inför loppet var i stort sett obefintligt. En mil, tja, det fixar jag utan större problem, frågan är i vilket tempo.

Senast jag sprang Midnattsloppet här i Göteborg så kroknade jag i backarna vid Masthuggskyrkan, sista kilometrarna var besvärliga...

I år tänkte jag lite annorlunda, jag försöker ta det lugnt i början... Sagt och gjort väl på plats vid startfållan så var det 4 min till start... 

Klar för start!
Startskottet gick, jag började springa lugnt och försiktigt, försökte hitta mitt tempo, det visade sig att två killar framför mig höll ett lugnt och bra tempo - jag bestämde mig för att ta deras rygg.

Första kilometern gick snabbt, enligt gps'en så var farten strax över 4 min/km, inte så lugnt som det kändes... Jag tvingade mig själv att inte springa om dessa grabbar... Skall jag höja tempot så får det bli efter backen.
Många är det som skall springa, tur man står långt fram...
Vid ca 2 km kom hållkänslan, varför? Varför? Hade jag ätit för nära inpå? Ca 2,5 h, är det för nära?
Löpningen gick lugnt och jämt, på en väg gick det t.o.m. så lätt att jag började fundera på hur jag skulle kunna springa effektivare, längre på varje steg. Jag kände att min andning var den begränsande faktorn, lår/vader kändes helt ok... Jaja, jag får väl springa mer och lära mig mer som effektiv löpning senare...
Backen kom, upp och runt Masthuggskyrkan, värsta backen på midnattsloppens banor, värre än Stockholm... Backen är inte brant, men backen är lång, en s.k. åkbacke som vi cyklister skulle kallat den... Jag gick in i min bubbla (precis som vid cykling) och gjorde min egen backe. Vips så var jag vid kyrkan, pigg och fräsch! Nu bar det utför, nästan värre än uppför phu! Det sliter så på knäna och benen och jag lyckas inte sänka pulsen nämnvärt...

Masthuggskyrkan
Inser att jag måste bli bättre på utförslöpning...
2 km kvar, jag bestämde mig för att fortsätta mitt tempo, precis under håll som jag känt sedan 2 km... När det är 1 km kvar då skall jag höja något tänkte jag...
När det väl var 1 km kvar så bar det uppför, det var inte tal om någon större tempoökning. Jag tog än en gång en rygg som såg stark ut, han banade väg och jag följde bara efter, jag planerade att gå om honom på upploppet och fråga honom om vi skall göra upp om 'et. Så har andra gjort med mig, det är ett roligt sätt att ge det sista! Tyvärr så sprang jag om honom utan att märka det så det blev en solo rusch på slutet. Jag hörde speakern säga, här kommer de som fortfarande satsar på en riktigt bra tid, strax över 40 min... Hörd jag rätt? Väl närmare såg jag klockan, den var nära 45 min... Jag tog några extra steg och så var jag i mål!
Mycket nöjd efter målgång, sub 45
Då kollade jag på klockan på armen för första gången, jag valde, för första gången, att bara springa på känsla, det gick bra ;)
Officiell data från Midnattsloppet
Officiell tid blev ca 44 minuter och 46 sekunder och en snittfart på 4:29. Alltid skönt att komma under 4:30 :)


Officiell data från loppet från Midnattsloppet

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar