torsdag 8 augusti 2013

Ride of Hope, dag 6, Linköping - Katrineholm

Etapp 6
Dagens etapp startade i lätt regn som ganska omgången slutade. Vi hade dagen till ära flera dagsåkare, vår grupp var extra stor och vi hade två ledare, Jocke och Bela. Efter ca 20 km så fick vi första punkteringen sedan Skåne. Vid detta stopp samlade Bela gruppen och lät meddela att inte kommunikationen fungerar i gruppen och att vi har för många onödiga och riskfyllda inbromsningar som gjorde att vi fick flera incidenter redan de första milen.

Strax därefter drabbades vi av ytterligare två punkteringar… jag har tidigare skrivit om bra disciplinerade grupper – idag var det motsatt… vid första depån togs beslut om att dela gruppen, några erfarna cyklister skall vara i varje grupp meddelade Bela. Jag hamnade i Jockes grupp. Direkt fungerade gruppen bättre, troligen pga. en mindre grupp. Vi cyklade på ganska bra mellan depå 1 och 2 - tiden försvann… andra depån var redan vid ca 85 km och där serverades ”Mormors pannkakor” med sprutgrädde och sylt. Vi var rörande överens om att ingen, nu levande, mormor kan ha gräddat dem… :|


Kläder på tork efter regnet

Efter depå 2 fick vi dagens stigning, Säterholmsbacken, 1,6 km lång, 3,9% lutning och en stigning på 72 meter. En ”cykelbacke” på stora klingan som Jocke sa… jag fick slita hårt för att hålla hjulen igång och lyckades ta mig upp på 4 min och 41 sekunder, det räckte till en nionde plats på Strava ;)

Strax efter Säterholmsbacken fick jag en energiboost… jag hade tröttnat lite och ville få upp farten tog några längre förningar och tryckte på lite försiktigt… efter en stund var vi kapp vår systergrupp och låg i deras svans en stund. Någonstans där började det regna… nu gäller det att hålla trycket uppe så man inte börjar frysa var min tanke, jag tog åter igen flera längre förningar, flera tillsammans med Jocke… där sa Jocke - "du är djävulskt stark”… det värmer kan jag lova… att en så erfaren cyklist som han, säger något sådant… dagens höjdpunkt för min del!

Pang, så fick vi vår femte punktering… denna gång var det fd chefsmekaniker på svenskacykellandslaget som fick punktering…  han lagade punkteringen snabbare än någon annan gjort, imponerade!

Sedan var det bara att bita i styrlindan och cykla på, det regnade tidvis kraftigt och sikten var urusel och bromsverkan var lika så urusel…

- vips så var vi i Katrineholm. Slut på etapp 6.

Väl på hotellet så fick vi en glad överaskning, Mattas bror var på plats och erbjöd massage för 150 kr/20 minuter – det är vad jag skall göra så snart jag skrivit klart detta inlägg…

I morgon bär det av mot Västerås, endast 132 km… kortaste etappen på denna resa så här långt! SMHI-lovar regn… brr… hoppas de har fel…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar