fredag 9 augusti 2013

Ride of Hope, dag 7, Katrineholm – Västerås

Etapp 7
Vädret såg lovande ut på morgonen, regnet verkar vara borta från prognoserna, temperaturen skulle dock bli rätt låga, ca 15-16 C under etappen. Osäkerheten var dock stor med gårdagens etapp i färskt minne... många drog på sig ärmar, västar, skoskydd och några jackor. Jag stoppade ner ärmar och en väst i jackan… i fall att… chansade på att det inte skulle komma regn.

Väl vid Lidl och starten träffade vi dagens dagsåkare, ca 40 st bl.a. ett större gäng från IKEA som valde att cykla med snabbgruppen 30+ km/h. Våra ledare Bela och Jocke valde dock att dela på gruppen redan innan start, jag hamnade med Jocke's grupp och Bela med IKEA-gruppen.

Vår grupp fungerade hyffsat, vi hade två dagsåkare som hade det tungt fram till första depån, en av dem tyckte nog att det gick lite väl snabbt, snabbare än vad som sagts till dem (28-30 km/h) vi fick skjuta på dem lite och ge dem kortare förningar så de tog sig till första depån. Väl kämpat killar!

I första depån fick de möjlighet att byta till en grupp som skulle hålla 28+ km/h och brukar snitta strax under 30 km/h, grabbarna valde dock att stanna i vår grupp.
Direkt efter första depån förklarade Jocke att nu skulle vi köra belgiskkedja (se instruktionsfilm längre ner för mer information om vad detta är) med vänsterrotation pga. kantvinden. Tempot skruvades upp kraftigt, vissa hade det svårt med sina förningar, en släppte t.o.m., normalt brukar vi inte lämna någon efter vägen men han valde att invänta nästa grupp.

Andra depån var i Eskilstuna och vår vän Mattias hemstad, han fick således guida och det gjorde han på bästa sätt. Väl vid depån möttes vi av lokaltidningen som intervjuade några av oss, sedan fick vi åka snyggt uppför en backe medans de fotade oss ;) jag log i andra led så vi får väl se om jag syns på någon bild i tidningen ;)

Även TV4 var på plats, Camilla (enda tjejen som är kvar i snabbgruppen) förklarade för mig att de väntar på NHL-proffset som cyklade med mellangruppen idag… ops, han pratade jag med i första depån, jag visste inte vem han var, såg hon som en vanlig dagsåkare… skall man veta sådant? Jag är tydligen hopplös på sådant, han var trevlig i alla fall.

Efter andra depåstoppet satta vi bra fart igen, vi fortsatte med belgiskkedja och det gick fortsatt mycket bra, om än lite ojämn fart beroende på vem som drog… lyckades dra sönder gruppen vid ett par tillfällen – fy mig! Jocke sa åt mig att slå av på takten, tänk på vad som händer där bak…

Här en filmsnutt från vår grupp in action, filmat av Micke:

När vi sedan började närma oss Västerås, grupperade vi om. Jag, Jocke (ej ledarjocke), Micke (fd tävlingscyklist), Mattias och Camilla fick bilda en egen rotation och resten fick ligga i vår svans… då fick vi fart på gänget, vi snittade 37 km/h in till Västerås enligt en av cyklisterna.

Jag passade på att prata lite mer med våra två dagsåkare, det visade sig att de inte tidigare cyklat i grupp, han var närmast lyrisk, "att det skall vara bra att cykla i grupp visste jag men att det gjorde en sådan skillnad det kunde jag inte tänka mig!" Jag känner igen mig i detta, det var närmast en lyrisk upplevelse första gången jag kände detta själv, att cykla klart över sin förmåga, kanske i 40-50 km/h och klara av det! Det ger en kick kan jag lova, gissar att dessa killar börjar cykla med en cykelgrupp framöver! :)
Väl på plats på IKEA möttes vi, som vanligt, av vårt serviceteam och en IKEA-representant som ätit gladpiller, jäklar vilken positivt och glad människa! Trevligt! Hon bjöd oss på IKEA-godis, handduk och en valfri måltid i restaurangen. Tack IKEA! Det blev en stor porttion med köttbullar, mos, sallad och kaffe!

Under middagen fick jag ett samtal av min goa kompis Jonas ”Lidde” Lindblo
Jag och Lidde utanför IKEA
m, han var på IKEA med familjen och sett min check-in på Facebook, vilket sammanträffande! Skoj!

I morgon bär det av till Uppsala, sista riktiga cykeletappen säger de som varit med förut. Uppsala-Stockholm är en defilering säger de, det är för mycket folk, för mycket cykelvägar och trafik i största allmänhet, snabbgruppen hade förra året en snitt hastighet om ca 25 km/h, det säger väl en del… Jocke har lovat ”åka av” i morgon, han har lovat köra slut på mig! Nu är det mina vägar som gäller i morgon och då skall det bli åka av!

1 kommentar:

  1. Fredagen var verkligen inte min dag och efter att ha tuggat styrlinda fram till första depå gick jag ur gruppen och körde solo till Eskilstuna där jag hoppade på Belas snabbgrupp.

    SvaraRadera