lördag 10 augusti 2013

Ride of Hope, dag 8, Västerås - Uppsala

Igår anslöt Ride of Hope norr med oss som cyklat från Lund. Vi är nu närmare 100 cyklister som skall cykla de två sista etapperna tillsammans.

Många cyklar blir det...
Idag skulle det bli sista cykeldagen säger de erfarna Ride of Hope-cyklisterna, morgondagens etapp (Uppsala-Stockholm) är defilering.

Jockes planerade grupp som skulle köra lite längre och snabbare blev av intet redan i går kväll på ledarmötet. Ingen grupp skall köra snabbare eller längre än det som redan aviserats sades det i mötet enligt uppgift... :(

Jag fick samtidigt reda på att det skulle filmas på etapp 8, alltså dagens etapp... vi ombads ha RoH-stassen på oss... jag hade planerat in tvätten så att den skulle vara klar till etapp 9 (sista)... då blev det brådis att få RoH-stassen torr... testade ett tips om att rulla in kläderna i en handduk och sedan vrida åt allt man är värd och t.o.m. stå på rullen... och det fungerade! handduken blev fuktig och kläderna torrare, nu fanns det hopp igen, väl på morgonen så var de så pass torra att de gick att ha för dagen!
På morgonen, utanför IKEA var osäkerheten stor på hur fartgrupperna skulle sättas samman… och vem som skulle vara ledare för vilken grupp.
Etapp 8
Dan blev kallad att leda en mellangrupp, Jocke och Bela fick leda inte fullt så snabba grupper…  Magnus Jarl och en av ledarna från norr fick varsin snabbgrupp. Jag var snabb och ställde mig vid Magnus då jag vet att han kört snabbt tidigare dagar… det var ett klokt val visade det sig.

Dagen till ära var vi förstärkta av många dagsåkare, flera från lokala cykelklubbar (Enköping, Västerås och Uppsala) vilket var mycket bra, friskt blod i gruppen!

Vår MC-eskort
Vi hade MC-eskort idag!!! Vilken lyx, tänk om man hade det på alla sina cykelrundor… gruppen jag startade med tog det rätt lugnt i början, min puls låg stadigt kring 60 % och jag började bli orolig för att det inte skulle bli något ”åka av” idag… kilometrarna gick och farten började ta sig och tills slut hade vi en bra marschfart 37-42 km/h vilket var helt perfekt för mig. Innan vi viste ordet av så var i Enköping och första och enda depån för dagen… dagens etapp var ”bara” dryga 10 mil…

Ett snabbt stopp och sedan satte det av igen, vi fortsatte marsch strax under 40 km/h och det hela flöt mycket bra. Vi körde fel ett par gånger och fick stanna och vända om igen… annars flöt det mesta bra. Jag fick till en av mina bästa förningar hittils... jag gick aldrig under 49 km/h under min förning, jag slet hårt, pulsen gjorde dagsrekord under förningen med 91% :)

Vi fick ett snabbstopp vid ca 9 mil då en av medlemmarna behövde inta insulin… han bad om att sänka farten ett par km/h… 200 meter efter detta var vi uppe ”normal” fart igen… när vi sedan började närma oss Uppsala så blev vägarna sämre och trafiken tätare, vi fick sänka farten kraftigt och innan vi visste ordet av så var vi i mål!


Snabbaste gruppen eftermålgång! 36,4 km/h i snitt enligt Magnus/ledaren
I morgon väntar den kortaste etappen, Uppsala-Stockholm och målgång på Gärdet, då får jag träffa min älskade Anna och våra barn igen, det skall bli så härligt! Vi ses snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar