lördag 3 augusti 2013

Ride of Hope, dag 1, Lund - Halmstad

Etapp 1
Dagen började tidigt, jag hade svårt att sova på hotellet i Lund. Varmt och högljudda pub-besökare på gatan utanför... Väl genom duschen var det dags för frukost, stod i kö till extra öppningen kl 7 som vi önskade och hotellet ställde upp med :)



Vi rullar ut ur Lund
(Lånad bild från Christoffer Bernlid)

Väl utcheckad och sittandes på cykeln gav oss vi iväg mot Barn och Ungdomssjukhuset cyklade vi på fina kullerstensgator... min cykel började direkt knaka och braka ... Argh! Jag cyklade en längre runda så sent som för en vecka sedan utan minsta oljud...

Inte mycket att göra...

Inför starten av Ride of Hope
(Bild lånad av Marcus Carlsson)


Väl på plats på sjukhuset möttes vi av Ride of Hope-bågen och massor med människor trevlig stämning!

Nu var det dags att bestämma sig för fartgrupp..20-24, 26-28 eller 28-32 km/h (rullsnitt)... Väderprognoserna sa att det skulle bli riktigt varmt under dagen, jag har 9 dagar framför mig... Ah! Jag kör snabbgrupper! Sagt och gjort så bar det iväg 30 respektive 15 minuter efter de andra grupperna.

Min cykel knakade och brakade nästa konstant... Jag hade tankar på att bryta... Jag har 125 mil framför mig och min cykel trasslar redan...



Natursköna vägar mest hela tiden

Jag bestämde mig för att cykla till första depån där vår Shimano-tekniker borde finnas... Denna sträcka var mentalt jobbigt, jag räknade ner till depån... Skåne-landskapet var mycket fint! Precis som ett vykort mest hela tiden! Se bilden ovan.

Vi passerade alla grupper och kom först till förta depån vid Lidl i Åstorp. där syntes ingen Shimano-buss till ... Argh!! Lidl bjöd på mycket goda mackor med räksallad och div. pålägg!

Fick besked om att mecken var på ingång, fick invänta honom och fick se min grupp ge sig av...


Väl i kontakt med mecken - det är en klassiker när det är varmt! Jag fixar det ikväll på hotellet ingen fara att cykla vidare sa han... Jag anslöt till den andra snabbgruppen och cyklade med denna resterade ca 10-milen. Över bl.a. Hallandsåsen. På väg ner från åsen gick det undan (70+ km/h). På väg ner fick en kille punktering, det visade sig vara hans GoVest Tyr-hjul som smält vid inbromsningen efter backen med punktering som följd - hjulet var bara att kassera :( mecken kom med ett låne-hjul så vi kunde fortsätta vår färd mot Halmstad.

Öppna skånelandskap

Halmstad mötte oss med ett svalkande sommarregn.

Vi gick i mål med ett rullsnitt på 31,6 km/h vilket måste anses som godkänt. (Strava appen räknade på annat sätt och satte snittet till 29,5 km/h).

Efter målgång tog mecken hand om min cykel, fixade och justerade... Spänd förväntan om knakandet och krakandet är borta i morgon...

Mer info finns på strava;


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar